Hvad er idrætsbørnehaven i Køge?
Idrætsbørnehaven er en kommunal institution i Køge kommune hvor læringsmiljøet er indrettet, så idræt, leg og bevægelse er en naturlig og integreret del af dagligdagen og den pædagogiske praksis.
I Idrætsbørnehaven vil vi gennem idræt, leg og bevægelse samt sund kost, skabe det aktive/kreative og sunde barn.
Ved at give barnet mange succesoplevelser og fællesskabsfølelse oplever barnet glæden ved bevægelse, sund levevis og gode idrætsoplevelser som barnet vil bringe med sig videre i voksenlivet.
Idrætsbørnehaven er en institution, hvor et personale med en idrætspædagogisk profil via uddannelse og bevidsthed anvender idrætspædagogikken som metode, der medvirker til at udvikle barnet til det hele menneske. I Idrætsbørnehaven er det vigtigt at personalet er aktive rollemodeller.
I idrætsbørnehaven er det blevet en kultur og en integreret del af børn og voksne at vi dagligt laver pædagogisk idræt. Her vil der være struktureret aktiviteter styret af børn eller voksne. Herigennem har vi fokus på læring og leg gennem kroppen.
Pædagogisk idræt giver børnene en fællesskabsfølelse og styrker børnene socialt og udfordre børnene ud fra hvilket mål der er dagens/ugens tema.
I den pædagogiske idræt arbejder vi hver dag med en eller flere fokus punkter:
Fysisk: kropskontrol, sanseoplevelser, grundbevægelser: hoppe, kravle, krybe dreje mm.
Kognitivt: Forstå beskeder og regler, lære tal, bogstaver og ord, farver og former, lære begreber: op/ned, foran/bagved, hurtigt/langsomt mm.
Psykisk: Selvværd og selvtillid, mod, håndtere konflikter, give udtryk for følelser , tillid til andre mm.
Socialt: Kommunikere, lytte til hinanden, samarbejde, empati, fællesskab, tage hensyn mm.
Idrætsbørnehavens læringsmiljø foregår gennem pædagogisk idræt og projekter, som er en pædagogisk metode til at implementere den styrkede læreplan og derved give det enkelte barn udviklingsmuligheder.
Gennem idrætspædagogikken har vi fokus på den styrkede læreplan:
Alsidig personlig udvikling
Social udvikling
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse
Natur, udeliv og science
Kultur, æstetik og fællesskab